У Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості у 2019/2020 н.р. учениці групи 29пк Сергієнко Владислава та Новиченко Аліна у номінації "Література" з роботою лірична мозаїка "Ямпільського краю славетне ім'я" посіли призове ІІІ місце.
Специфіка роботи викладача з обдарованою дитиною полягає в тому, що педагог має виявити її задатки та здібності, створити варіативний розвивальний навчально-виховний простір та розробити індивідуальний освітній маршрут для подальшого розвитку її інтелектуально-творчого та особистісного потенціалу. Це вимагає від педагога здатності розробити власну концепцію роботи з такою дитиною, в основу якої буде покладено ідею самоцінності особистості, розуміння та бережливе ставлення до її несхожості на інших, самобутності, оригінальності тощо.
Успішний учитель для обдарованих учнів – це насамперед чудовий учитель-предметник, який глибоко знає і любить свій предмет. Він має бути наділений рисами, які необхідні в спілкуванні з обдарованими учнями. Зрештою, він сам повинен мати ті здібності, які пов’язані з певним типом обдарованості: інтелектуальної, творчої, психомоторної тощо.
Учитель може розвинути особисністі та професійно-особистісні риси щонайменше трьома шляхами:
- з допомогою тренінгів самопізнання та саморозвитку;
- шляхом здобуття нових знань щодо різних видів обдарувань та особливостей процесу навчання, виховання та розвитку обдарованих учнів;
- через тренування вмінь, необхідних для ефективного навчання та створення індивідуальних освітніх маршрутів обдарованих учнів.
Модель готовності викладача до роботи з обдарованими учнями
Теоретичний компонент
- Історія дослідження обдарованості;
- основи сучасної концепції обдарованості;
- проблеми прогнозування обдарованості;
- особливості розвитку обдарованих індивідів;
- вікові особливості прояву обдарованості;
- методи та особливості діагностики обдарованих дітей;
- психологічні й педагогічні аспекти, які слід брати до уваги при формуванні змісту освітніх програм для обдарованих;
- форми організації навчальної діяльності обдарованих;
- вимоги до педагогів, що працюють з обдарованими дітьми;
- зарубіжний досвід роботи з обдарованими;
- умови ефективної взаємодії батьків і педагогів з обдарованими дітьми.
Практичний компонент
- використання спеціальних прийомів і методів розвитку здібностей дитини;
- роль фасилітатора щодо обдарованої дитини;
- уміння створювати навчальні плани з певної дисципліни, що відповідатимуть потенціалу обдарованої дитини;
- здатність пропонувати обдарованій дитині творчі завдання;
- готовність ставити обдарованій дитині питання відкритого характеру;
- уміння розподіляти час і увагу під час заняття таким чином, щоб усі учні відчували себе важливими для вчителя;
- здатність надавати дитині консультації з предмета і питань особистісного характеру;
- уміння організувати та впроваджувати індивідуальне навчання обдарованої дитини, якщо таке необхідне.
Особистісний компонент
- мотивація до роботи з обдарованими учнями;
- емпатія;
- позитивна "Я-концепція";
- активність, що проявляється в бажанні приділяти більше уваги та часу обдарованими учнями;
- спрямованість до самовдосконалення;
- високий рівень інтелектуальних здібностей;
- креативність;
- функціональний перфекціонізм;
- повага, довіра до дитини;
- ерудиція;
- конгруентність;
- сміливість;
- мужність;
- терпимість.
Якості, якими має володіти викладач для роботи з обдарованими учнями
1. Бути доброзичливим і чуйним.
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів.
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту.
7. Мати живий та активний характер.
8. Володіти почуттям гумору.
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення.
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд.
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим.
12. Володіти емоційною стабільністю.
13. Уміти переконувати.
14. Мати схильність до самоаналізу.
Рекомендації педагогам у роботі з обдарованими дітьми
Система пошуку обдарованих учнів
Сфера пошуку | Ознаки, за якими здійснюють пошук |
Урок | Прояв творчості, пізнавального інтересу, нестандартність мислення |
Гуртки, секції | Високий рівень зацікавленості роботою, інтерес до пошукової діяльності, креативність |
Письмові роботи | Інтелект, логіка викладу матеріалу, начитаність, багата лексика, гуманітарні здібності |
Учнівські олімпіади, конкурси | Високий рівень інтелектуальних здібностей, креативне мислення, неординарність підходів |
Результати анкетувань, тестувань | Лідерські риси, оригінальність, ерудиція, об’єктивність самоаналізування |
Бібліотека | Яскраво виражені інтереси та смаки, допитливість, читацька компетентність |
Виховні заходи | Організаторські здібності, моральні цінності, активність, ініціативність |
Вимоги до організації навчальної діяльності обдарованих учнів
… Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
Серед методів навчання обдарованих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок.
Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні.
Коротка характеристика деяких форм та методів роботи з обдарованими дітьми:
– ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань) – пропонує певний набір прийомів мислення, кінцевою метою яких є свідоме досягнення стану «осяяння», підказок інтуїції тощо. Використання алгоритму розв’язання проблемних ситуацій у ході навчального процесу виробляє в учнів такий стиль мислення, в основі якого є гнучкість, оригінальність, чутливість до протиріч, вміння свідомо моделювати ідеальний еталон, психологічно орієнтована думка на його досягнення і домагання цього найкоротшим шляхом.
– Ейдетика – технологія формування ейдетичного мислення, в основі якого запам’ятовування інформації через образи, асоціації й відчуття. В учнів розвивається уява та фантазія, гнучкість мислення, здатність створювати об’ємні й яскраві образи. Відбувається стимулювання роботи правої півкулі головного мозку, що забезпечує розвиток здатності створювати варіативність у розв’язанні творчої задачі, що є основою для активізації креативного мислення та використання його у вирішенні навчальних та життєвих задач.
Метод роботи з обдарованими дітьми – проблемні запитання. При вивченні різних тем з предмету підбираються проблемні запитання, на які учень у підручнику готової відповіді не знайде. При цьому для вірної відповіді учню потрібно ще застосувати знання з вивчених раніше розділів. Ще в запитання закладається якась проблемна ситуація, розв’язати яку потрібно неординарним способом.
Метод роботи з обдарованими дітьми – побудова гіпотез. Учні висувають власні гіпотези щодо вирішення наукового завдання. Роблять свої припущення, що можуть стати темою дослідження.
«Виділяти найкраще»– цей метод, відомий як «ефект Розенталя» або ефект Пігмаліона – психологічний феномен, який полягає в тому, що очікування особистістю реалізації пророцтва багато в чому визначають характер її дій та інтерпретацію реакцій оточуючих, що й провокує «само здійснення пророцтва», цей термін винайшов американський соціолог Роберт Мертон у 1948 році для тих пророкувань, які стихійно «керують» поведінкою людей і призводять до очікуваних ними результатів.
Форма роботи з обдарованими дітьми – інтерактивне навчання: «запитання – відповідь». Для цього клас поділяється на декілька груп. Кожна група одержує завдання прочитати текст з підручника і скласти запитання до нього. Коли учень замислюється над постановкою запитання, то в його уяві має бути варіант відповіді, це розвиває логічне мислення. Ланцюжок «запитання – відповідь» сприяє тому, що відповідь породжує нове запитання. Така методика роботи допомагає дитині формулювати певні умовиводи, висловлювати свої думки, доходити правильних висновків.
Форма роботи з обдарованими дітьми: «інформаційно – пізнавальна суперечність». Характерна особливість полягає в тому, що елементами є істинні, але, на перший погляд, суперечливі судження.
Прийом «Незавершене рішення»– за його допомогою можна визначити рівень пізнавальної активності. Наприкінці уроку вчитель пропонує учням виконати завдання творчого характеру і попереджає, що рішення виявиться досить цікавим і несподіваним. Після обговорення висунутої проблеми учні починають роботу, але не встигають виконати завдання до закінчення уроку. Вчитель, не фіксуючи увагу на тому, що завдання повинно бути завершено, перевіряє його наявність і якість виконання на наступному уроці.
Творчі методи, які сприяють ефективній роботі з обдарованими дітьми:
- повага до бажання учнів працювати самостійно;
- вміння утримуватись в процесі творчої діяльності;
- надання дитині свободи вибору галузі застосування свої здібностей, методів досягнення
мети;
- індивідуальне застосування навчальної програми залежно від особливостей учня;
- заохочення роботи над проектами, запропонованими самими учням;
- виключення будь-якого тиску на дітей, створення розкріпаченої схвалення результатів
діяльності дітей в одній галузі метою спонукати бажання випробувати себе в інших
галузях діяльності;
- підкреслювання позитивного значення індивідуальних відмінностей;
- надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і
у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників;
- добування максимальної користі з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних
нахилів;
- терпиме ставлення до можливого безладдя;
- заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності;
- переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.
Прийоми, які сприяють розвитку пошукової активності учнів:
- мобілізація внутрішніх сил (використання мовленнєвої парадигми "Ти можеш, і я тобі допоможу", "Складно, але ти впораєшся");
- використання опорних конспектів, схем, таблиць, роздавального навчального матеріалу;
- індивідуалізація та диференціація завдань для самостійної роботи;
- варіативність завдань і можливість вибору;
- завдання із практичним змістом для розвитку для розвитку зацікавленості;
- стимулювання пізнавальних інтересів різними способами, використання імітаційних методів навчання – рольові й ділові ігри, аналіз конкретних ситуацій;
- використання групових форм навчання, взаємонавчання, взаємоконтроль;
- створення умов для індивідуальних консультацій;
- систематичний самоаналіз та корекція.
Пам’ятка для викладачів щодо успішного стимулювання творчої активності учнів
- Не погоджуйтеся з відповіддю учня, якщо він тільки констатує факти, вимагайте доказів.
- Уважно слухайте учнів, ловіть кожний їхній вислів та думку.
- Постійно пам’ятайте: навчання має спиратися на інтереси й бажання учнів.
- Підтримуйте нестандартні рішення.
Рекомендації в роботі з обдарованими учнями:
· застосовувати проблемний метод у навчанні;
· проводити самостійні роботи творчого характеру;
· застосовувати індивідуальний підхід у навчанні;
· впроваджувати розвивальні творчі ігри;
· розв’язувати творчі завдання.
Організація роботи викладачів з обдарованими учнями
1. Вивчення викладачами характерних особливостей обдарованих учнів та специфіки
роботи з ними.
2. Створення індивідуальних програм та планів роботи з обдарованими учнями
викладачами-предметниками та класними керівниками.
3. Розгляд питання роботи з обдарованими дітьми на педрадах та засіданнях
методичних об’єднань.
4. Організація роботи спецкурсів, факультативів згідно з творчими потребами учнів.
5. Проведення в ліцеї предметних тижнів, до участі в яких залучати обдарованих учнів.
6. Організація і проведення предметних олімпіад з базових дисциплін.
7. Проведення систематичної підготовки учнів до участі у ІІ етапах олімпіад
з базових дисциплін.
Удосконалити навчально-виховний процес з обдарованими учнями, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає проведення таких заходів:
- олімпіад з предметів;
- КВК, турнірів, конкурсів знавців, вікторин, інтелектуальних аукціонів, змагань;
- ігрових тренінгів, ігор;
- творчих тренінгів;
- інтелектуальних марафонів;
Поради батькам обдарованої дитини
Повага до бажання дітей самостійно працювати
Організація різноманітних ігор, вікторин, розгадування і складання кросвордів, чайнвордів, ребусів
Надання дитині свободи вибору
Надання авторитетної допомоги
Створення умов для конкретного втілення творчої ідеї
Терпимість до безладдя
Заохочення обдарованої дитини
Здібність до самоаналізу
Розвиток цікавості, допитливості, кмітливості, інтелекту й формування пізнавальних інтересів
Знання психологічних особливостей обдарованої дитини. Розуміння їхніх потреб та інтересів
Мати творчий особистий світогляд
Володіння почуттям гумору
Взаємозв'язок сім'ї і навчального закладу
Застосування форм і методів народної педагогіки
Виховання культури мовлення
Створення затишних і безпечних умов для розвитку
Обгрунтований матеріал для плідної роботи
ВідповістиВидалити